ثبت آنلاین هاست و دامنه

ثبت آنلاین هاست و دامنه کمتر از 60 ثانیه

ثبت آنلاین هاست و دامنه

ثبت آنلاین هاست و دامنه کمتر از 60 ثانیه

ترفندهایی جهت بدست آوردن مشخصات سیستم در VB.NET

این مقاله شامل ترفندهایی جهت بدست آوردن مشخصات سیستم مانند نام ماشین، ورژن سیستم عامل و… و همچنین کاربردهای آنهاست.

به گزارش بخش مقالات سایت IRITN، از idevcenter ، در این مقاله به بررسی روشهایی پرداخته میشود که به کمک آن می‌توان چند مشخصه از مشخصات سیستم را بدست آورد و از آنها در برنامه‌های کاربردی خود استفاده کرد. این ویژگیها با استفاده از فضانام System.Environment بدست می آیند. کلاس Environment شامل اطلاعاتی در مورد محیط کار و پلات‌فرم حاضر روی سیستم و همچنین وسایلی در این زمینه می باشد. این کلاس نمی‌تواند به ارث برده شود.

نام ماشین (MachineName):
به کار بردن خصوصیت MachineName از این کلاس نام NetBIOS کامپیوتر مربوطه را برمی‌گرداند. با بکار بردن کد زیر در رویداد کلیک یک Button می‌توان نام ماشین را در یک جعبه متن نمایش داد:

TextBox1.Text = System.Environment.MachineName.ToString

ورژن سیستم عامل (OSVersion):
با استفاده از خصوصیت OSVersion می‌توانید ورژن سیستم عامل کامپیوتر کاربر را شناسایی کنید. برای مثال با بکار بردن کد زیر روی ویندوز ایکس پی، عدد ۵٫۱٫۲۶۰۰ به عنوان نتیجه برگردانده میشود.

TextBox1.Text = System.Environment.OSVersion.ToString
از موارد استفاده این خصوصیت می‌توان به کنترل نسخه ویندوز قبل از اجرای برنامه اشاره کرد. به عنوان مثال اگر برنامه شما برای اجرا روی ویندوز ایکس پی نوشته شده است با کنترل مقدار خروجی این خصوصیت از اجرای آن روی نسخه‌های پائین‌تر ویندوز جلوگیری شود.

دایرکتوری سیستم (SystemDirectory):
خصوصیت SystemDirectory، نام دایرکتوری سیستم کاربر را برمی‌گرداند.
TextBox1.Text = System.Environment.SystemDirectory.ToString

نام دامنه (UserDomainName):
این خصوصیت نام دامنه شبکهء کامپیوتر میزبان را اعلام میکند. مقدار این خصوصیت به طور معمول همان نام کامپیوتر میزبان است. برنامه شما باید تحت ویندوز ان تی ۳٫۱ و یا بالاتر از به اجرا درآید؛ درغیراینصورت یک استثناء برپا خواهد شد (PlatformNotSupportedException).

TextBox1.Text = System.Environment.UserDomainName.ToString

نام کاربر (UserName):
مقدار خروجی این خصوصیت نام کاربری شخصی است که به سیستم وارد شده است. این خصوصیت می‌تواند جهت شناسایی کاربر حاضر در سیستم به کار گرفته شود و از آن برای کنترل دسترسی به برنامه و اهداف امنیتی بهره برد. از دیگر کاربرد‌های این خصوصیت، سفارشی کردن برنامه برای هر کاربر است.

TextBox1.Text = System.Environment.UserName.ToString

ورژن CLR ‏(Version):
این خصوصیت نگارش زبان معمول زمان اجرا (Common Language Runtime) را برمی‌گرداند.

TextBox1.Text = System.Environment.Version.ToString

TickCount:
این ویژگی یکی از ویژگیهای جالب ویندوز است که کاربردهای فراوانی دارد. این خصوصیت یک عدد ۳۲ بیتی را برمی‌گرداند که نشان دهندهء زمانی است (بر حسب میلی ثانیه) که از روشن شدن سیستم میگذرد. این مقدار از تایمر سیستم گرفته میشود و در یک متغیر عددی ۳۲-بیتی علامتدار ذخیره میشود. با توجه به اینکه این مقدار ۳۲ بیت طول دارد، بنابراین اگر سیستم شما ۲۴٫۹ روز روشن بماند، این مقدار صفر شده و ازنو شروع به شمردن میکند. دقت کنید این خصوصیت نمی تواند کمتر از ۵۰۰ میلی ثانیه باشد. با بکار بردن کد زیر میتوان این مقدار را در یک جعبه متن نمایش داد:

TextBox1.Text = System.Environment.TickCount.ToString
از جمله کاربردهای خصوصیت TickCount میتوان به محدود کردن زمان استفاده از کامپیوتر توسط کاربر اشاره کرد که میتواند کاربردهای فراوانی داشته باشد.

نکته: توجه داشته باشید که TickCount با Tick تفاوت دارد. Tick عددی است با وقفه های به مدت ۱۰۰ نانو ثانیه که شامل مدت زمانی است که از ساعت ۱۲:۰۰am مورخ ۱/۱/۰۰۰۱ میگذرد. این خصوصیت را میتوانید با استفاده از System.DateTime.Now.Ticks بدست بیاورید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد